Hvordan kan vi senke transaksjonskostnadene i en organisasjon ved å utnytte nettverkseffekter

Industrisamfunnets arbeidsmetoder og økonomiske tenkning utfordres nå av et digitalt  nettverkssamfunn. Etablerte organisasjoner vil settes på prøve, mange vil få problemer, men det er også mange muligheter for de som er åpne for å ta i bruk teknologien, revurdere  og kanskje endre organisasjonsstrukturer og arbeidsmetoder.

På NTNUs kurs i Teknologiendring og samfunnsutvikling blir vi utfordret på dette. Etablering av Blog er en av de tingene som inngår i arbeidet med å sette seg inn i hvilke muligheter ny teknologi gir for å utvikle organisasjoner og samfunn. Andre verktøy vi har fått tips om, og skal prøve å utnytte er felles arbeidssteder som «Wikier,» eller «Googledocuments,» og sosiale nettverk som «Twitter» og «Facebook.» Lagring av dokumenter i «skyen,» og møteplanlegging på nett via tjenester som doodle.com vil kunne forenkle og rasjonalisere hverdagen vår.

Jeg vil prøve å relatere dette til min hverdag, og min organisasjon. Jeg jobber i en friluftsorganisasjon, som har som mål å få flest mulig ut på tur i naturen. For å få til det driver vi hytter i marka og fjellet, vi merker stier, gjennomfører et stort antall kurs og arrangementer, og vi driver holdningsskapende arbeid for å prøve å inspirere folk til å komme seg ut, og være mer aktiv. I tillegg er vi en samfunnsaktør, som bruker de påvirkningsmuligheter vi har til å legge til rette for friluftsliv. Det innebærer både å tilrettelegge nye områder slik at det skal bli mulig og atraktivt å bruke dem, og det innebærer å kjempe mot utbygging av viktige naturområder.

Hva har så bruk av ny teknologi med dette å gjøre da? Jeg vil tro at den store økningen i bruk av sosiale medier gir oss nye muligheter til å kommunisere med medlemmene våre, de gir også medlemmene mulighet til å kommunisere med hverandre. Vi kan bruke teknologien til å utvikle registreringssystemer på nett slik at det kan dannes fellesskap rundt en aktivitet, eller et geografisk område. Vi kan på denne måten skape synergier eller konvergens gjennom å bringe mennesker med felles interesser sammen gjennom aktivitet og sosiale medier. Det kan dannes fellesskap selv om folk ikke utøver aktiviteten samtidig. Dette er spennende, og fortjener en grundigere behandling, men det er også organisatoriske muligheter knyttet til ny teknologi, som det er verdt å undersøke.

Vår organisasjon er preget av at mange gjør mer eller mindre de samme oppgavene, men arbeider på ulike steder geografisk. Et eksempel er at vi har flere betjente hytter, som alle ligger uveisomt til. Det har også vært utfordrende å kommunisere pga mildt sagt vanskelige kommunikasjonsforhold. Nå har vi fått nettilgang på alle hyttene takket være ny teknologi, men det er fortsatt slik at det sitter Vertskap på disse hyttene, som har begrensede muligheter til å hente informasjon fra andre underveis i sesongen. Tradisjonelt har vi løst dette ved å lage instrukser og arbeidsverktøy på papir, og ajourført dette mellom hver sesong. Utfordringer underveis har vi løst via telefon, og fysisk kontakt. Jeg ønsker nå å se på om vi kan ta i bruk ny teknologi slik at arbeidsverktøyene kan lagres i skyen slik at de til enhver tid kan holdes ajoure, at personale på alle hyttene kan få ta del i oppdateringer som gjøres underveis i sesongen. Jeg vil også se på hvordan vi kan benytte sosiale medier og eller deleteknologi til å oppnå at gode ideer kan formidles til alle, og at et åpent felles forum kan føre til at gode ideer kan videreforedles. På grunn av at vi kan gi vertskapet mulighet til å kommunisere åpent, kan vi skape nettverkseffekter slik at nyttig kunnskap raskt formidles til andre som kan bruke den til å forbedre egne prosesser. På denne måten kan vi hjelpe hverandre slik at alle ikke trenger å dra lasset hele tiden.

Ved å bytte på å "dra" oppnår man å kunne holde høyere fart totalt sett, både på sykkel og i organisasjoner

7 tanker på “Hvordan kan vi senke transaksjonskostnadene i en organisasjon ved å utnytte nettverkseffekter

  1. Hei Frode!

    Spennende at ny teknologi gjør at hyttene kan kommunisere seg i mellom. Kjekt med utbygd nett i så måte.
    Sprekt er det jo også at en organisasjon som i utgangspunktet har mer forkjærlighet for natur enn teknologi faktisk kan makte å ta i bruk flere av de nye verktøyene som er utviklet og bruker dem til sin fordel.
    Jeg liker tanken på å kunne kommunisere med andre som gleder seg over samme stykke natur. (Det blir jo nesten litt som reiseforumene på nett. Man kan anbefale løyper og rasteplasser feks..)

    Blir en spennende fortsettelse dette. Lykke til!

  2. Hei Frode.

    Interessant lesning, Frode. Høres ut som det finnes store muligheter for å effektivisere og forbedre kommunikasjonen. Du nevner også tilslutt at det finnes potensiale i forhold til å benytte sosiale medier for deling og formidling av ideer til «kundene.» Et annet potensiale som også kanskje kan utnyttes, er de gode ideene som publikum kan kommer med på for eksempel Facebook. Ved å senke terskelen for kommunikasjon med Turistforeningen ved bruk av sosiale medier, vil det kanskje kunne høstes gode ideer og ønsker som publikum sitter med. Samtidig kan en god idè publisert fra et medlem på et sosialt medium, sannsynligvis få respons fra andre medlemmer også, noe som vil være en pekepinn på potensialet til ideen og/eller ønsket. Uansett, lykke til med implementering av sosiale medier.

    Lars Dyrdahl

Legg igjen en kommentar